torstai 2. tammikuuta 2014

ryhtiä ruokavalioon

Joululoman aikana tein selkeitä suunnitelmia ruokavalion suhteen. Se on viime syksyn aikana ollut enemmän kuin pielessä. Mä olen aina ollut huono ottamaan pakkasesta ruokaa (miksi se on muka niin vaikeeta... ottaa sieltä ja heittää mikroon?) ja loppu vuoden aikana harjoittelin siitä uutta tapaa. Hiljalleen se alkaa istumaan osaksi hyväksi havaittua toimintamallia, mikä tietenkin helpottaa eväiden suunnitellua töihin.

Mä olen aikaisemmin miettinyt eväät vasta aamulla töihin lähtiessä, silloin ei paljon tehdä mitään ihmeellistä, jos valmista ei kaapista löydy. Nyt siihen on tulossa hiljalleen muutos. Joululoman aikana oon keitellyt kastikkeita ja soosseja, tehnyt laatikoita (siis muitakin kuin lanttu ;) ) ja muita helppoja ruokia ja pakastanut ne valmiina annoksina.

Aikaisemmin olen vain luskoinut ruoan kuppiin ja laittanut pakkaseen. Nyt haluan tietää, että annoksessa on tarpeeksi muttei liikaa. Eli ei mitään 3dl riisiä ja 40gr proteiinia. Kaikki annokset on siis säntillisesti punnittu ennen pakkaseen menoa. En mä jälkikäteen muista mitä ne sisältää, mutta suuntaa-antavat lukemat on mielessä. Ne kun on joka päivä samat.

Tämä uusi elämä ja uusi arki. Se ottaa oman aikansa, mutta valmistautumisen puutteesta ei ainakaan voi syyttää. Hiljalleen koitan ottaa myös tavaksi katsoa edellisenä päivänä seuraavan päivän "ruokalistan" valmiiksi. Eli siis kaivella aamupalatarpeet ja välipalat esille. Ja jos aamu alkaa salin kautta, niin myös se valmistava ja palauttava laitetaan valmiiksi. Ettei käy niin että energia loppuu, iskee väsymys tai mielenkiinto lopahtaa siksi että ei saa tarpeeksi ravintoa.

Tää voi jonkun mielestä kuulostaa hankalalta, mutta mun on tehtävä selkeitä muutoksia entiseen. Ja jatkossa alan jälleen käyttää sitä kännykkää hälytyksenä, kun ruoka-aika lähestyy. Toki nykyisessä työssä on helppoa pitää kiinni säännöllisistä ruoka-ajoista ja välipalat istuu kuvioon paremmin. Se on sikäli helpottanut syömisiä työpäivän aikana.

Tästä lähdetään hakemaan muutosta painoon, muutosta arkeen ja muutosta ennen kaikkea siihen elämäntapaan. Muutosta niihin vanhoihin huonoiksi havaittuihin toimintamalleihin. Ne vanhat toimintamallit, ne on hiipineet hiljalleen takaisin syksyn aikana. Ravintovalmennuksen aikana pääsin niistä jo hyvin eroon, mutta salakavalasti ne kuitenkin koittaa valua takaisin.

Onneksi siis tajusin ajoissa, vielä ehtii tekemään sen tarvittavan korjausliikkeen ja katsoa suuntaa uudelleen. Tarkistaa että laiva seilaa oikeassa kurssissa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti